Pizza med pesto och mozzarella.

Lördagen var en slappardag för mig men på seneftermiddagen kom jag igång och fick ihop en pizza till middag.

Recept:

Pizzabotten (2-4 portioner)
5 dl vatten
25 g jäst
½ dl olivolja
salt
socker
vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet. Häll i olja, salt och en nypa socker. Tillsätt vetemjöl tills degen är hanterbar (ska gå att kavla ut). Låt jäsa minst en halvtimme. Dela degen i två delar som kavlas ut till varsin pizzabotten. Pizzorna blir ungefär som pizzeriapizzor i storlek och brukar räcka till 4 portioner hemma hos oss eftersom vi ofta har mer fyllning är pizzeriorna men det beror ju på hur hungrig man är.

Sedan är det bara att lägga på sina favoritfyllningar. Jag är just nu väldigt förtjust i pesto på pizza. Min pizza hade följande ingredienser ovanpå:
Tomatpuré
Salami
Pesto
Färska tomater
Mozzarella
Vanlig riven ost
Färsk oregano

Först brer jag ut tomatpuré över hela botten. Sen lägger jag på salamiskivorna och tomatskivorna. Peston klickas ut lite här och där över hela pizzan. Sen strör jag över riven mozzarella och riven vanlig ost (jag tycker att det blir för trådig ost med bara mozzarella därför blandar jag ostsorterna). Sist strör jag över oregano.

Pizzan gräddas i mitten av ugnen (250 grader) i 5-7 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0