Tankar kring snabbmat och thaigryta med grön curry

Begreppet snabbmat väcker troligtvis en del skilda associationer. Snabbmat kan dels tolkas som mat som man får serverade i pappersförpackningar med ett gult M på dels kan det tolkas som mat som går snabbt att laga till. Många förknippar troligen begreppet snabbmat med mat som är rätt så onyttig. Halvfabrikat räknas nog av många in som snabbmat man tillreder själv. Hamburgare, korv, kebab och pommes frites hamnar säkert överst på mångas listor över snabbmat.

För mig innebär begreppet snabbmat mat som går snabbt att laga till. Det får inte ta längre tid att laga hela måltiden än vad det tar att koka potatisen, riset eller pastan man väljer att ha som bas i måltiden. Det vill säga mat som är perfekt vardagsmat att laga efter jobbet. Kan tillägga att snabbmakaroner är bannlysta i mitt kök så hur snabb som helst är jag inte på att laga middag ;)

Halvfabrikat var jag i flera år en motståndare till. När jag flyttade hemifrån ville jag bevisa för mig själv och omgivningen att jag minsann kunde laga mat utan att behöva "fuska" med halvfabrikat. Men när studietiden var över och jag började arbeta heltid så var det bara att erkänna att det inte alltid är lockande att ägna timmen eller mer åt att laga middag när jag kom hem från jobbet. Idag är jag betydligt mer välvilligt inställd till halvfabrikat och kan erkänna dem riktigt bra att ha ibland. När jag använder halvfabrikat utgår jag oftast från en produkt och lägger till en del ingredienser efter eget tycke tills det är en färdig middag.

Här är ett exempel på snabb middagsmat som man orkar laga till efter jobbet och där jag utgått från en färdig bas.

Thaigryta med grön curry
4 portioner
Ris till 4 portioner
1 burk färdig grytbas med kokosmjölk och grön curry (Jag valde ICA:s variant)
3 kycklingfileér
3 morötter
1 burk bambuskott
Fisksås eller salt efter smak (Fisksås finns vid det övriga thailändska sortimentet i mataffären och används istället för salt i thailändsk matlagning)

Koka riset enligt förpackningens instruktioner. Under tiden riset kokas lagar du till grytan. Börja med att skala och skära morätterna i stavar. Strimla kycklingköttet. Koka upp grytbasen tillsammans med morötter och bambuskott. När det återstår ca 7 minuter av risets koktid tillsätts kycklingköttet till grytan och hinner lagom bli genomkokt tills riset är klart. Smaka av med fisksås eller salt innan servering. Om grytan blir för kryddstark kan den spädas med lite kokosmjölk.

En snabb, lättlagad middag som tar mindre än 30 minuter att få på bordet! Tiden räcker t.o.m. till att mixa ihop en sallad vilket ju är bra eftersom man inte ska fuska med grönsakerna! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0