Födelsedagsmat!

Tänkte få era smaklökar att vattnas genom att berätta vad jag åt till middag på min födelsedag! Det blev en favorit i repris, rådjursfilé med ugnsbakade rotsaker. Receptet hittar ni här. Men den här gången blev det rödvinssås till!

Recept på rödvinssås:
Vispa upp fettet efter stekningen med lite vatten (några matskedar). Smaksätt med vilt eller kalvfond. Häll i rödvin (ungefär 1 dl). Gör en redning av lite vetemjöl och vatten som blandas väl och sedan vispas ner i såsen. Sjud såsen några minuter tills den tjocknar. Krydda med lite torkad rosmarin.


Det blev även lite rödvin i mitt glas vilket ni som känner mig kan intyga är ett tecken på min stigande ålder... Tidigare har jag bara druckit söta tyska viner som den normale vindrickaren bara fnyser åt. Men nu kära vänner kan ni pusta ut, jag börjar bättra mig!


Till efterrätt blev det en chokladmarängtårta som sambon trollade fram i köket (ivrigt påhejad av mig som ville slicka skålarna). Receptet finns enbart i sambons huvud så det kan jag tyvärr inte dela med mig av. Men gott var det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0