Inspiration

Jag har länge funderat på att publicera ett inlägg om att göra medvetna val som konsument när man inhandlar sin mat och på så sätt bidra till ett mer hållbart samhälle. Inlägget har funnits i mitt huvud i flera veckor nu men inte förrens de senaste dagarna har det börjat formats i ord som kan skrivas ner. Inspirationen hittade jag när jag av en slump, via en gammal gymnasiekompis blogg, hittade Maja Södergrens hemsida om klimatsmart mat; www.klimatmat.se

Maja Södergren skriver om hur den enskilda konsumenten, genom att göra medvetna val i mataffären, kan dra sitt lilla strå till den stora stack som vi tillsammans kan bilda för att ge vår planet en mer hållbar framtid. Jag läser och läser på sidan och suger i mig av den inspiration som finns där och önskar mig hennes bok: Majas klimatmat i julklapp.

Att förändra sitt tänkande tar tid och en del saker kommer jag förmodligen inte att ändra på medans andra saker har jag redan tänkt på länge.

Att välja grönsaker utifrån säsong är en bra start. Jag väljer ofta svenskodlade frukter och grönsaker i den mån det går. Det innebär att det på sommaren finns otroligt mycket att välja på medan det på vintern blir mest rotfrukter och kålväxter. Men med lite fantasi går det bra att variera även dem. Sen är det ju många sorter som överhuvudtaget inte odlas i Sverige och då går det ju inte att undvika långa transporter hur mycket man än vill det.

Kött är något som jag äter alldeles för mycket av ur ett klimatsmart perspektiv men det går att göra bra val även bland köttet. T.ex. ger viltkött och lammkött mindre påverkan på klimatet än nötkött och fläskkött. Sedan anser jag att det är bättre att välja svenskt kött än utländskt eftersom det ger kortare transporter och man stödjer det svenska jordbruket. Men det gäller att läsa ordentligt på förpackningen eftersom mycket kött transporteras från Sverige till låglöneländer för styckning och förädling innan det transporteras tillbaka för att säljas i svenska affärer och då har man ju förlorat hela poängen med att köpa svenskt för att minska transporterna. 

Det finns även en mängd med olika märkningar som intygar att en vara har en viss kvalitet. Jag brukar titta efter ekologiska och rättvisemärkta varor eftersom de märkningarna står för att varan är producerad på ett sätt som inte sliter för mycket vare sig på vår miljö eller på människorna som arbetar för att framställa produkten. Men tyvärr måste jag erkänna att snålheten många gånger bedrar visheten då priset på många produkter som känns rätt är så mycket högre än på samma vara producerad med konventionella metoder. Men kanske ska jag tänka om eftersom priset ändå är litet jämfört med priset kommande generationer får betala för att kunna leva på den planet vår generation konsumerat sönder...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0