Kolakakor

Småkakor får mig alltid att tänka på fikastunderna hos farmor och farfar när jag var barn. De bodde på en stor gård och hade kvar traditionen med både förmiddagsfika och eftermiddagsfika varje dag. I den sockerhysteri som råder idag skulle väl ingen våga ha det så men mysigt var det. Farmor finns tyvärr inte kvar hos oss men jag tränar flitigt på att bli lika bra både på att baka och på att laga mat som hon var. Trots att jag har haft fullt upp i veckan hann jag ändå svänga ihop lite kolakakor en kväll. Kolakakorna får sin kolasmak från sirap och vaniljsocker och smaken förstärks av smöret. Väljer man att istället baka dem på margarin blir smaken tunnare.


Recept:
100 g smör
1/4 dl socker
½ msk vaniljsocker
2 msk ljus sirap
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rör smör, socker, vaniljsocker och sirap pösigt. Blanda i mjölet och bakpulvret. Forma till fyra fingertjocka rullar som läggs på en plåt och plattas till av en gaffel så att det blir längsgående ränder. Grädda dem mitt i ugnen i 175 grader i 14 minuter. Skär längderna i lagom stora bitar medan de är varma och mjuka.


Det var inte många kakor kvar när kameran väl kom fram...

Kommentarer
Postat av: jobo

Nu var jag på ytterligare en trevlig och välsmakande fikastund hos min kära vän. Det är alltid lika roligt att få smaka allt gott som du gör och som du delar av dig med till oss andra som kan ha idetorka vad det gäller matlagning och bak.

2008-11-03 @ 18:40:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0