Marinerad kyckling stekt i ugn

Idag var en sån där dag när vi inte orkade laga till någon avancerad fredagsmiddag. Jag var jättetrött efter jobbet och sambon hade precis bakat mängder med matbröd. Så det blev till att hitta på något roligt utav det vi hade hemma i frys och skafferi.

Vi marinerade några kycklinglår i en marinad bestående av soya, olivolja, honung, salt och peppar. vet inte exakta mängder men några matskedar vardera av soya och olja, ungefär en matsked honung och sen lite salt och peppar. När det marinerat i ca 45 minuter stekte vi kycklingen i ugnen i 225 grader i 20 minuter. Vi lät kycklingen ligga kvar i marinaden i formen under stekningen eftersom det blir saftigare då. Nackdelen är att det är betydligt mindre roligt att göra rent ugnen från fastbrännt soyastänk men det är en annan dags bekymmer...

Till kycklingen åt vi pommes strips och bearnaisésås som härstammade från pulver, slött som sagt... Någon dag ska jag testa på att göra bearnaisésås själv men jag har fått för mig att det är svårt och därför inte vågat testa. Lyckas jag när jag väl testar lär ni få läsa om det här! Misslyckas jag å andra sidan lär jag aldrig mer nämna min intention att göra egen bearnaisésås...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0