Anna Skipper och tankar om sund kosthållning

Jag är inget fan av Anna Skipper men ändå sitter jag ofta framför tv:n på torsdagskvällar när Du är vad du äter sänds. Jag brukar roa mig själv med att gissa vad Anna skulle kasta ner i en sopsäck om hon kollade i mitt kök. Tyvärr måste jag nog säga att hon skulle underkänna det mesta. Ni som tittat runt lite i bloggen vet ju att jag är svag för efterrätter och godis ;) Jag använder troligen alldeles för mycket smör, socker och snabba kolhydrater enligt Skipper, för att inte nämna hur mycket kött jag äter... Men å andra sidan kan man diskutera hur mycket det egentligen gör för hälsan att vara så extrem som hon vill att hennes klienter ska vara i sin kosthållning. Jag tror att lagom är bäst helt enkelt. Alla borde så klart tänka på vad de stoppar i sig och vad det gör med kroppen men att unna sig en god dessert eller lite godis på helgen tror inte jag skadar så länge det inte blir en "varje dag vana". Jag har visserligen aldrig bantat men så länge man tänker på att inte stoppa i sig fler kalorier än vad man gör av med så går man inte upp i vikt. Ganska enkelt, eller hur? Sen tycker jag faktiskt att en del av det Anna Skipper pratar om och tipsar sina klienter om är nyttigt och bra men jag håller mig till en balanserad kost där jag äter allsidigt, även en del onyttigheter ibland. För att kunna göra det är det viktigt att jag rör på mig dagligen, annars skulle jag snart bli rund som en boll. Igår fick deltagarna varsin stegräknare av Skipper för att tävla mot varandra i antal steg de gick under programmets gång. Jag använder också stegräknare. Det började med att sambon fick en stegräknare av jobbet för att de ska tävla mot varandra. Jag blev då nyfiken på hur mycket jag går om dagarna så nu har jag också en liten räknare som sitter fast i byxlinningen hela dagarna och räknar mina steg. Men det är en klurig liten rackare, för att den ska börja registrera stegen krävs det att man går minst sex steg i en följd. Det innebär att mycket av de steg jag går i t.ex. mitt pyttelilla kök inte registreras. Jag hinner ju ta max två steg så har jag kommit dit jag vill. Och inte går det att lura den heller. Lite småmesigt tramp på stället registrerar den inte heller. Ska man komma undan med det krävs det att man marscherar på stället (vilket ju är jobbigare än att gå). Idag dammsög jag hela lägenheten. I vanliga fall när jag dammsuger är jag ganska sytematisk, jag tar några steg, dammsuger en stor yta, tar några steg, dammsuger nästa del av rummet o.s.v. Idag märket jag att den inte registrerade några steg när jag dammsög vilket slutade med att jag for fram och tillbaka och gjorda sidsteg hela tiden jag dammsög, bara för att få ihop några steg till... Tror att jag blivit beroende av min stegräknare!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0