Ännu en fisksoppa

Jag älskar soppor av olika slag och nu när det är höst passar det så väldigt bra med en värmande soppa. Igår kväll lagade vi ytterliggare en variant av fisksoppa. Att det blev fisk igen beror dels på att fisk passar så väldigt bra i soppa och dels på att fisk är väldigt nyttigt och något man bör äta minst två gånger i veckan. Soppan är en klar soppa, d.v.s. vätskan i soppan består av klar buljong. Den är fullproppad med grönsaker och för att lyxa till den lite hamnade även ett gäng räkor i soppan. För att ytterliggare ge min soppa pluspoäng kan nämnas att den är både snabb- och lättlagad!

Recept:
ca 4 portioner

400 g fiskfilé
500 g grönsaker (jag valde purjolök, paprika, ärtor och bladspenat)
2 msk rapsolja
1 l vatten
2 fiskbuljongtärningar
salt & peppar
räkor
kryddgrönt

Skär grönsakerna i lagom stora bitar. Fräs dem i oljan så att de blir blanka. På med vatten och buljongtärning. Koka tills grönsakerna nästan är klara. Koktiden varierar beroende på vad man använder för grönsaker. Dela under tiden fiskfileérna i bitar. När grönsakerna nästan är klara är det dags att ha i fisken. Koka några minuter tils fisken är klar. Smaka av med salt och peppar. Ta bort soppan från spisen och när det slutat koka har man i räkor och lite hackade örtkryddor.



Till efterrätt/kvällsfika bakade sambon den underbara kladdkakan med maräng som finns med i ett tidigare inlägg


Den här gången hann jag ta ett kort innan hela försvann...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0