Kanelbullar med äpple

Jag vet att jag skrivit det förut men jag har världens bästa sambo! Idag bakade han kanelbullar med äpple. Blir väldigt saftiga bullar som man helst använder bullformar till eftersom äpplena vätskar väldigt mycket vid jäsningen och i ugnen! Dessutom försöker jag inbilla mig att de är nyttige eftersom de innehåller äpplen (för ingen kan ju påstå att äpplen inte är nyttiga).

Det är inte svårare än att baka vanliga bullar. Gör en vanlig bulldeg som kavlas ut till en rektangel. Bred ut ett tunnt lager rumsvarmt smör på degen. Råriv några äpplen och bred ut rivet på degen men spara en decimeter längs ena långsidan som inte får äpplen på sig. Det gör man för att kunna "fästa ihop" bullarna sen när man rullar ihop degen. Strö över lite socker och kanel och rulla sen ihop degen som vanligt. Tänk på att inte börja i den äppelfria delen utan att avsluta rullen där. Skär i 1½ cm tjocka skivor och lägg varje skiva med snittytan uppåt i en bullform. Jäs och grädda som vanligt. Eventuellt kan gräddningstiden behöva förlängas lite eftersom äpplena ger ifrån sig en del vätska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0