Rotmos med fläsklägg

Idag dök den lilla husmodern som bor i Magda upp och det blev en riktigt husmansklassiker till middag, rotmos och fläsklägg. Fläsklägg är en styckningsdel från gris som består av en bit av benen. Fläsklägg är väldigt fett kött så det bör man inte äta för mycket av eller för ofta. Ett sätt att göra det magrare är att skära bort så mycket av det synliga fettet som möjligt innan man kokar det. Jag sparar dock buljongen som blir och använder den vid något senare tillfälle och buljongen blir så mycket godare om man låter fettet vara kvar under kokningen så jag gjorde så. Från början hade jag en tanke om att köpa färskt fläsklägg och rimma själv innan jag kokade det men det fick jag inte tag på så det fick bli färdig rimmat. Att rimma kött innebär att man låter det ligga i en saltlag i några dagar upp till i några veckor beroende på hur stora köttbitar man har. Det är från början en konserveringsmetod men idag används det främst för att få fram en salt smak på köttet. Saltlagen man lägger köttet i består av 800 g salt och 100 g socker per 5 liter vatten. Man kan även tillsätta nitrit för att få en mer aptitlig färg på köttet (röd-rosa), färdigrimmat innehåller så gott som alltid nitrit. När jag botaniserade i charkdisken upptäckte jag också att väldigt många av de färdigrimmade produkterna innehöll smakförstärkaren natriumglutamat (E621) som inte är särskilt nyttig men jag hittade till slut fläsklägg utan natriumglutamat.

Så här tillagade jag mitt fläsklägg:
Ca 1 kg fläsklägg kokades i knappt 2 liter vatten tillsammans med ett lagerblad, 5 vitpepparkorn och 4 kryddpepparkorn i ca 1½ timme (ingen snabbmat här inte). Köttet blir väldigt mört och faller nästan sönder när det är färdigt. Ev kan lite salt behöva tillsättas också beroende på hur salt köttet är efter rimmningen. Det avgör man enklast genom att provsmaka buljongen efter en knapp timmes kokning.

Receptet på rotmos hittar ni här men den här gången spädde jag moset med buljong från köttkoket i stället för med rotfruktsbuljongen för att få nytta av den goda sältan i köttbuljongen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0