Blomkålsgratäng

Cyklade direkt till ICA efter jobbet idag. Var båda trött och hungrig och ville ha något som gick snabbt att laga till. I affären där jag bor kommer man direkt in på grönsaksavdelningen och där får jag syn på blomkål. Blir direkt jättesugen på blomkål och ett huvud åkte ner i varukorgen. Fortsätter handla och går planlöst runt bland hyllorna och spanar efter något att laga till kvällsmat. När jag kommer fram till frysdisken får jag syn på fryst blomkålsgratäng och blir sugen på blomkål igen. Trött som jag var hade jag ingen tanke på blomkålen som redan låg i korgen. Men när jag ska lägga ner gratängen i korgen får jag syn på blomkålen och först då slår det mig att jag kan ju laga till gratäng själv så den frysta åkte tillbaka ner i frysdisken och jag gick hem för att laga gratäng på min färska blomkål istället.

Recept:
1 blomkålshuvud
50 g smör
vetemjöl
4 dl mjölk
3 dl riven ost
salt, peppar

Koka blomkålen nästan klar. Under tiden gör man ostsåsen. Smält smöret i en kastrull. Rör ner vetemjöl tills det blir klumpigt. Späd med mjölk och vispa till en jämn sås (lättast är det om man tar lite mjölk i taget och vispar emellan). Koka upp och låt det koka några minuter tills såsen tjocknar. Rör ner 2 dl riven ost och smaka av med salt och peppar. Skär blomkålen i buketter och lägg i en smord ugnsform. Häl över såsen. Strö över det sista av osten och gratinera i ugnen i 10 minuter eller tills gratängen fått färg. 225 grader.

Ät som den är eller tillsammans med kött av något slag. Jag åt den med köttbullar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0