Rådjurssadel

Jag har jobbat natt hela helgen så matlagningen har inte varit så högprioriterad för mig. Men i lördagskväll orkade jag laga till något gott åt mig och sambon. Fick rådjurssadel av lillebror sist jag var hemma och det tyckte jag passade bra på en lördag. Rådjurssadel är ryggdelen från rådjur. Man kan laga till den både med ryggbenet kvar eller avbenad. Avbenad så ser det ut som små fileér. Oftast när jag lagar rådjurssadel så tillagar jag den med ben i ugnen men den här gången hade lillebror redan benat av köttet så jag fick prova på ett nytt sätt att tillaga det på.

Recept:

Rådjurssadel (utan ben)
Smör
Salt, peppar

Sås:
Fettet från stekningen
Vetemjöl
Vatten
Matlagningsgrädde
Köttfond

Rådjur är rätt magert kött och blir godast om man steker det i smör. Bryn köttet runt om tills det fått färg i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg på ett lock på pannan och sänk värmen. Tillagningstiden varierar beroende på hur man vill ha köttet och på hur tjocka bitar man har. Lägg upp köttet på en tallrik och strö lite vetemjöl i pannan. Vispa ihop vetemjölet med fettet från stekningen och slå på lite vatten. Häll i lite matlagningsgrädde och köttfond. Koka några minuter tills såsen tjocknar. Smaka av med salt och peppar om det behövs.

Till köttet serverade jag mitt favorittillbehör, ugnsbakade rotsaker. Den här gången tog jag potatis, palsternacka, rotselleri, morot och rödlök. Skär ingredienserna i bitar/klyftor och lägg i en långpanna. Ringla över en god olivolja och strö över flingsalt. Tillaga i ugn på 225 grader i 40-45 minuter. Rör någon gång under tillagningen.


Kommentarer
Postat av: Maria

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2012-03-18 @ 19:41:34
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0