Billiga tomatsoppan

En god och värmande soppa som lagades ofta under min studietid. Billig, enkel och snabblagad! Soppan är också rik på antioxidanter, tack vare färgämnet lykopen som det finns höga halter av i tomater. Ett bra val så här i förkylningstider alltså!

Recept:

1 stor gul lök eller 2 mindre.
vitlök (mängden varieras efter smak)
olivolja
500 g krossade tomater (en tetra)
4 dl vatten
2 kycklingbuljongtärningar (välj ekologiska så slipper ni onödiga smaktillsatser)
2-3 msk tomatpuré
örtsalt
peppar

Hacka lök och vitlök. Fräs i lite olivolja tills löken blivit genomskinlig. Häll på vatten, tomatkross och buljongtärningar. Koka i 10-15 minuter. Smaksätt med tomatpuré, örtsalt och peppar.

Vill man ha soppan lite matigare kan man hacka ner någon rotfrukt t.ex. palsternacka eller morot och låta den fräsa med från början eller tillsätta lite kokta linser mot slutet av koktiden.

En klick cremé fraiché eller mascarpone i soppan vid servering gör den lite festligare.

Kommentarer
Postat av: Nina

Så himmelens god tomatsoppa!!! Den har jag gjort ett par ggr sen jag hittade hit för knappt fjorton dagar sedan! Jag har också rekommenderat den och dina fisksoppor till min syster som e vegetarian. Hoppas du inte har ngt emot att jag kopierat dessa!? Så roligt att bli inspirerad till matlagning, kan ju inte säga att jag är stormförtjust, men med dessa recept vaknade en slumrande glädje och ett nytt intresse till liv. Tusen tack!

2009-03-15 @ 10:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0