Sushi på stan

Testade det nya (ok det öppnade i september...) sushistället på stan igår. Ikizukuri heter det och ligger brevid H&M på St Larsgatan. Köpte en låda med 8 bitar för 65 kr. Helt ok pris för att vara sushi. Sushin var god men det var inget extra, bara vanlig sushi. Det var 5 st nigiri (riskuddar med fisk eller skaldjur ovanpå) och 3 maki (risrullar med någon fyllning). Till det fick man med lite wasabi (japansk pepparrot), gari (ingefära) och soja.





Som jag skrev så var sushin ok men inte mer än så. Jag blir nog inte stammis där, men däremot kanske jag kan tänka mig en lunch där någon gång eftersom deras luncherbjudande är väldigt prisvärt. Vill jag däremot gå ut en kväll och äta riktigt god sushi då blir det något av de andra sushiställena i stan.

Många tror felaktigt att sushi är rå fisk. Det stämmer inte riktigt. Ordet sushi syftar på riset och kommer från det japanska ordet sui som betyder sur. Sushiris är nämligen smaksatt med risvinäger och har därför en speciell sötsur smak. Sen kan man givetvis ha rå fisk som fyllning i en maki eller liggandes ovanpå en nigiri. Men det finns även vegatarisk sushi och sushi som innehåller kött eller kyckling (dock ej rå).

Sushi går även utmärkt att göra hemma. Det är inte särskilt svårt men det tar lite tid och kräver lite tålamod. Men gillar man att pyssla så gillar man att göra sushi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0