Havrebräck

I måndags var vi hembjudna till några vänner på fika på eftermiddagen och eftersom de nyss fått en liten tjej erbjöd jag mig att baka bröd och ta med. Valet föll på Havrebräck, en form av portionsbröd med surdeg som jag inte testat på att baka förut. Resultatet blev ett lagom syrligt bröd med fin havresmak men tyvärr jäste de inte upp på höjden så mycket som jag velat utan blev ganska platta. Men eftersom smaken var så god så kommer jag fortsätta baka dem men även experimentera lite med jästider för att se om jag kan få dem bättre. Här kommer i alla fall receptet jag utgick ifrån:

Dag 1:
22o g hel havre
½ dl linfrö
1dl solroskärnor
4½ dl vatten

Blötlägg och låt stå över natten.

110 g rågmjöl
1½ dl vatten (45 grader)
1½ msk surdeg

Vispa ihop och låt stå varmt över natten. Ett tips är att ställa degen i skåpet över kylskåpet eftersom temperaturen där brukar vara lite över rumstemperatur.

Dag 2:
Surdegen
Blötlagd havre och frö
550 g vetemjöl
½ dl rårörsocker
½ dl olja
1½ dl vatten
50 g jäst
havregryn

Lös upp jästen i vattnet. Blanda ner övriga ingredienser förutom havregrynen. Bearbeta degen med maskin på låg växel i 6-20 minuter. Degen ska vara blank och kännas elastisk när den är färdigknådad. Lår jäsa i bunken i 30 minuter. Forma 30 bullar av degen. Fukta ovansidan på varje bulle och doppa dem i havregryn. Låt bröden jäsa till dubbel storlek i ca en timme. Värm ugnen till 220 grader. Placera en tom långpanna i botten av ugnen. Ställ in plåten med bröden i ugnen och häll 2 dl kallt vatten i långpannan. Grädda i 3 minuter och sänk sedan ugnstemperaturen till 200 grader och grädda i ytterligare 12 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0