Chokladfondant

Både maken och jag var väldigt sugna på något chokladigt efter maten idag men hade ingen choklad hemma. Jag fick då ideén att baka chokladfondanter. Jag hade aldrig gjort det tidigare eftersom jag tänkt att det måste vara väldigt komplicerat men det visade sig vara mycket enklare än jag trott. Dessutom är de snabbakade, på 20 minuter är det klara och då är tiden i ugnen inräknad!

Recept 4 st
100 g mörk choklad
100 g smör (rumsvarmt)
½ dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 äggulor
½ dl vetemjöl

smör + kakao till formarna

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj 4 st ugnssäkra små formar (á 1½ dl) och pudra dem med kakao. Jag hade inga så små formar utan använde mig av en muffinsplåt vilket gick utmärkt. Smält chokladen. Vispa smör, farinsocker och vaniljsocker fluffigt. Vispa ner ägg och äggulor ett i taget. Tillsätt choklad och mjöl och vispa till en fluffig smet. Fyll formarna till 3/4 och grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter. Mitten ska vara rinnande.



Kanske det ultimata bakverket!? Både kaka och kaksmet i ett!

Kommentarer
Postat av: Fanny

Åååh, det ser gott ut! Mycket vackert! =)

2011-01-04 @ 08:27:13
URL: !http://agiscraft.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0