Väcka liv i torkad surdeg

För att enklare kunna dela med mig av min surdeg till släkt och vänner har jag torkat en del av den. Tyvärr har det visat sig svårt att få liv i den igen men med lite tålamod går det. Enligt mitt ursprungsrecept som är hämtat från boken Surdegsbröd av Martin Johansson ska det ta ca 20 timmar men för mig tog det ungefär det dubbla.

Jag tog några bitar torkad surdeg och smulade sönder dem i en skål. Sen hällde jag varmt vatten över bitarna och lät det stå i ett knappt dygn. Under tiden skakade/rörde jag om lite i degen några gånger för att se till att alla bitar löstes upp. När degen stått i 20 timmar utan att börja bubbla matade jag den med 60 g rågmjöl, 100 g ljummet vatten och ett krydmått honung och lät stå i ytterliggare ett dygn. Då hade den börjat bli lite bubblig på ytan. Jag rörde om och efter några timmar var den igång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0