Surdeg och frukostbröd

Det här med surdeg är skoj. Jag startade min surdegsgrund 2005 och har sedan dess haft den vid liv. Den har överlevt fyra flyttar och blivit förvarad både i frys och kyl. Den sista flytten bar det av till hus. Jag var lite orolig för att min surdeg inte skulle trivas lika bra i ett dragigt och stundtals ganska kallt hus som i en varm lägenhet men det har blivit tvärtom. Den bubblar och jäser bättre än någonsin och bröden blir bara godare och godare. Kanske beror det på att jag i huset har den bästa jäsplats man kan tänka sig, en nisch i murstocken ovanför pelletskaminen där det är varmt och fint för en deg att jäsa.



Jag bakar och lagar fortfarande mycket även om det inte märks här på bloggen. Den nya familjemedlemen kräver sin tid och bloggen hamnar långt ner på prioriteringslistan. Tyvärr kan jag tycka eftersom jag tycker att det är kul att blogga men var sak har sin tid som det så fint heter.

Idag har det varit storbak här hemma med sonen sittande bekvämt i bärsjalen mot min mage. Dels blev det ljust rågsurdegsbröd som jag skrivit om i ett tidigare inlägg och dels blev det ett nytt experiment med frukostbullar. Jag bakar nästan allt vårt matbröd med surdeg som enda jäsmedel men idag ville jag baka något som inte kräver flera dagars förberedelser så då fick det bli frukostbullar med en gnutta jäst i. Lite surdegsgrund hamnade endå i degen för den goda smakens skull.

10 g jäst
3 msk surdegsgrund
4 dl vatten
8 dl rågsikt
1 msk honung
½ msk salt
solroskärnor

Blanda jäst, surdegsgrund, vatten och honung. Häll i rågsikten och blanda med degblandare i några minuter. Häll i saltet och kör några minuter till. Låt jäsa tills degen fördubblat sin storlek (tog ca 1½ timme för mig). Häll ut degen på ett väl mjölat bakbord och dra ut den till en lång rektangel ca 10 x 40 cm. Vik degen en gång så att rektangeln blir 5 x 40 cm. Pensla med vatten och strö över solroskärnor. Sätt ugnen på 275 grader och ställ i en plåt. När ugnen är varm delar man degen i 12 bitar och lägger över dem på den varma plåten. In med dem i ugnen och grädda tills de fått ordentligt med färg på både ovan- och undersidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0