Pasta med kalkonsås = middag klar på mindre än 10 minuter!

Jag tror att alla som har en nästan 2-åring (eller vilket barn som helst) i familjen skriver under på att tålamod inte är deras största egenskap. I synnerhet inte om de är hungriga... Som småbarnsmamma känner jag mig många gånger kluven mellan om det är bättre med halvfabrikat som går snabbt att laga till och då ger mer kvalitetstid med barnen eller med mat tillagad från grunden där jag har full koll på ingredienserna och balansen mellan de olika näringsämnena men som då ofta tar mer tid i anspåk att laga. Tyvärr är det ju så att ju mer tid som går åt till middagslagningen desto mindre tid blir det åt bus i lekparken. Många gånger går det att lösa med lite framförhållning. T.ex. så passar jag ofta på att göra storkok så att det finns färdig mat i frysen att plocka fram och värma när tiden för matlagning är knapp. Jag gör också en veckoplanering för middagarna så att vi vet redan innan vad det ska ätas till middag och och då passar jag ibland på att förbereda så mycket som möjligt redan på eftermiddagen när barnen sover middag. Men visst händer det (periodvis alldeles för ofta) att det blir halvfabrikat av olika slag till middag. Då gäller det att se till helheten och tänka att den där extra halvtimmen vi fick i sandlådan var värd mycket för barnen. Många gånger blir det också något slags mellanting mellan halvfabrikat och hemlagat, som den här enkla och supergoda pastasåsen:

2-3 portioner

Pasta
en burk (2½ dl) lätt cremé fraiché smaksatt med franska örter
½ purjolök
200 g rökt kalkon i strimlor (finns färdigstrimlad)
matolja

Koka pastan. Strimla purjolöken. Fräs purjolök och kalkon i oljan. Blanda ner cremé fraiché och koka upp. Häll av pastan och rör ner i såsen. Smaka av med salt och peppar. Servera med en sallad och lite riven parmesan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0