Rotmos

Jag njuter av att det är skördetid och att det finns så mycket gott att välja bland i frukt och grönsaksdiskarna. I dag blev det hemlagat rotmos! Något jag inte ätit på flera år men jag blev så sugen när jag såg kålrötterna i affären i förra veckan.

Recept:

4 portioner

1 stor kålrot (1 kg)
1-2 morötter
1 tsk salt/liter vatten
5-7 potatisar (450 g)
örtsalt
peppar
buljongtärning

Skala och skär kålrot och morötter i bitar. Lägg dem i kokande, saltat vatten. Koka i 30 minuter. Skala potatisen och lägg i den. Koka tills alla rotsaker blivit mjuka. Häll av spadet och spara det, tillsätt en buljongtärning för mer smak. Mosa rotfrukterna. Späd med spadet tills det blir lagom konsistens. Smaka av med örtsalt och peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0