Vegetarisk lasagne med spenat och tomat

Jag måste erkänna att jag inte har så mycket fantasi när det kommer till vegetarisk matlagning. Jag har inget emot att äta vegetarisk mat och saknar sällan kött när det inte serveras men trots detta är idétorkan större än någonsin när jag ska laga vegetariskt själv. För att råda bot på detta har jag och mannen bestämt att minst en dag i veckan ska det ätas vegetarisk middag hemma hos oss. I torsdags lagade vi därför en vegetarisk lasagne och resultatet blev hur gott som helst!

1 röd lök
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
oregano
basilika
timjan

500 g bladspenat
salt och peppar

1 burk keso

25 g smör
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
salt och peppar

fullkornslasagneplattor

Börja med tomatsåsen. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs hacket i lite olja. Tillsätt örterna och tomaterna. Låt småkoka i 20 minuter. Medan tomatsåsen kokar förbereds spenaten och bechamelsåsen. Fräs bladspenaten i lite olja tills den blir mjuk. Salta och peppra. Smält smöret, rör i mjölet och vispa ner mjölken. Koka upp och låt sjuda under omrörning i några minuter. Salta och peppra.

Varva lasagneplattor, tomatsås, spenat, bechamelsås och keso i en stor form. Spara lite bechamelsås att ha överst. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 30 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0