Lasagne

Det har blivit lite dålig uppdatering de senaste dagarna och det har den enkla förklaringen att jag inte lagat någon mat sen i torsdags ;) Har varit bortrest under helgen och sen har jag mest bara jobbat. Idag har jag inte heller lagat mat men sambon har lagat lasagne så jag passar på att dela med mig av mitt lasagnerecept.

Recept:
4 port.

4-500 g köttfärs
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
lite olja
500 g krossade tomater
2 köttbuljongklyftor
salt
peppar
örtkryddor
8 dl mjölk
50 g smör
vetemjöl
3-4 dl riven ost
lasagneplattor (Jag använder Zetas fullkornsplattor eftersom jag tycker att de ger en fylligare smak och dessutom inbillar jag mig att det är nyttigare än vanliga)

Hacka lök och vitlök. Bryn köttfärsen tillsammans med löken och lite olja. Häll i krossade tomater och köttbuljongtärningar. Låt det koka 15 minuter under lock. Under tiden gör man ostsåsen. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt vetemjöl tills det blir en "klump" av smöret och mjölet. Tillsätt mjölk lite i taget så att det blir en slät sås. Koka några minuter och rör hela tiden (fastbränd mjölk är inte roligt när man ska diska). Rör ner den rivna osten men spara ½ dl. Smaka av med salt och peppar. Smaka även av köttfärssåsen med salt, peppar och örtkryddor.
Varva lasagneplattor, köttfärssås och ostsås i en lasagneform. Över sista lagret plattor tar man ostsås och strör sen över den rivna osten som är kvar. Grädda mitt i ugnen i 30-40 minuter. Ugnstemperatur 175 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0