Franska pepparkakor

Hade väldigt trevligt besök i fredags. Det blev en mysig kväll med god mat, gott vin och massor med prat. Bland annat diskuterades pepparkakor och vi kom in på franska skurna pepparkakor med mandel i. Underbart goda pepparkakor som jag många gånger njutit av i juletider hemma hos dem. Jag blev väldigt sugen på sådana pepparkakor och bestämde mig för att baka dem någon dag. Och igår, när jag åter igen slapp laga mat eftersom vi hade en färdig fiskgratäng från måndagens maratonmatlagning, bestämde jag mig för att baka. Receptet kommer från boken Sju sorters kakor (88:e upplagan, 2005) och den enda ändringen jag gjorde i receptet var att byta ut bikarbonatet mot bakpulver eftersom det var det jag hade hemma.

Recept:
2 dl sötmandel
200 g smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
2 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 tsk malda nejlikor
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver
ca 6 dl vetemjöl

Hacka sötmandeln grovt. Rör smöret mjukt och blanda i socker, sirap, kryddor, bikarbonat, mandel och mjöl. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela den i två delar. Forma varje del till en tjock rulle och rullas in i smörpapper eller folie. Låt rullarna ligga kallt några timmar eller över natten. Skär tunna skivor av rullarna och lägg på smorda plåtar. Grädda i 175 grader i 12 minuter mitt i ugnen.


Kommentarer
Postat av: Maria

Dom ska jag prova, låter gott :)

2008-12-04 @ 19:42:09
Postat av: Sabina

Ja visst är dom goda men jag tror nog mammas är bättre =))

2008-12-05 @ 00:00:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0