Trerätters festmåltid

Så här på årets sista dag dukar många upp en extra god och festlig måltid. Själv ska jag tillbringa årets sista kväll på jobbet men det hindrar inte mig från att duka fram en festmåltid. Matlagning är ju ett av mina stora intressen och att få laga festlig mat är alltid extra roligt. Därför har jag förberett en trerätters nyårsmeny som jag kommer servera mina arbetskamrater ikväll. Maten är enkel att laga, allt går att förbereda och den kostar inte skjortan. Jag kommer servera maten till tre personer ikväll men jag tror att mängden mat utan problem räcker till fyra portioner utan att någon behöver gå hungrig från bordet. Kostnaden för inköp av maten inklusive dryck (alkoholfri cider) hamnar runt 150 kr. Inte illa för en trerätters tycker jag.

Förrätt:

Laxröra på rostat bröd
 
100 g kallrökt lax
3 msk skuren gräslök
½ dl klippt dill
1 msk pressad citron
1 dl lätt creme fraiche
1 krm vitpeppar
½ tsk salt

Skär laxen i mycket små bitar. Blanda alla ingredienser. Låt stå och dra några timmar så att smakerna blandas ordentligt. Servera på rostat bröd eller kavring.

Varmrätt:

Örtmarinerad fläskytterfilé

500 g fläskytterfilé eller fläskfilé
2-3 msk smör
1-2 tsk salt
svartpeppar

Marinad:
2 msk vitvinsvinäger
1 dl olivolja
1 dl vatten
1 tsk salt
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk osötad senap
2 tsk dragon
2 tsk timjan
2 tsk rosmarin

Bryn köttet runt om i smöret. Använd en stekpanna med lock. Salta och peppra. Sänk värmen och lägg på locket. Låt köttet eftersteka på svag värme i 15-20 minuter. Låt köttet svalna. Blanda alla ingredienser til marinaden. Skär köttet i ½ cm tjocka skivor. Lägg köttet i marinaden och låt det marinera några timmar eller under natten. Servera köttet kallt.

Till köttet kommer jag för enkelhetens skull att servera färdiga potatisklyftor som man bara behöver värma i ugnen. Hade jag varit hemma hade jag gjort klyftpotatis själv eller en potatisgratäng att servera till.

Efterrätt:

Yoghurtpannacotta med hallon

1½ dl grädde
3/4 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 gelatinblad
3 dl turkisk yoghurt

Blötlägg gelatinbladen i lite vatten. Koka upp grädde, socker och vaniljsocker. Ta av från plattan och låt svalna i 5 minuter. Vispa ner gelatinbladen och tillsätt yoghurten. Häll upp i portionsformar och ställ kallt i minst tre timmar tills panna cottan stelnat. Lägg några hallon ovanpå panna cottan precis innan servering.

Klassisk panna cotta lagas på enbart grädde, socker, vanilj och lite gelatin. Den här varianten blir smalare eftersom en del av grädden byts mot yoghurt. Personligen tycker jag att den blir mycket godare eftersom yoghurten ger rätten en syrlighet som passar väldigt bra ihop med vaniljsmaken. Efterrätten blir heller inte lika mäktig.

Nu återstår bara att hoppas att kvällen på jobbet blir lugn så att vi faktiskt hinner sätta oss ner och äta av den goda maten. Det är nämligen inte alltid givet på min arbetsplats...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0