Sesamrostade grönsaker med klyftpotatis och böndipp

Jag fick en underbart vacker bok i födelsedagspresent som heter Smaker från Saltå Kvarn, Maten Brödet Kakorna och är skriven av Åsa Swanberg.


Det är en inspirerande bok full med vackra bilder som förutom recept innehåller små texter som beskriver den biodynamiska odlingen som ligger till grund för många av Saltå Kvarns produkter. I fredags var det dags att premiärlaga något ur boken och valet föll på sesamrostade grönsaker med klyftpotatis och böndipp. En helt vegetarisk rätt med ingredienser som passar bra till årstiden. Min vana trogen har jag ändrat lite grann i receptet för att passa mig och mina middagsgäster.

Recept:
4 portioner

3 paprikor (gärna olika färger)
1 squash
4 rödlökar
300 g färska champinjoner
4 morötter
4 potatisar
200 g sockerärtor
flingsalt
sesamfrön
färsk timjan
1 dl olivolja
1 msk balsamvinäger
salt & svartpeppar

Skala och skär rotfrukter, lök och grönsaker, förutom sockerärtorna, i stora bitar. Lägg dem i en långpanna på ett bakplåtspapper. Strö över flingsalt och färsk timjan. Ringla över lite olivolja. Rosta mitt i ugnen i 225 grader i ca 30 minuter. Rosta under tiden sesamfröna gyllenbruna i en torr stekpanna. Blanda samman olivolja, balsamvinäger, salt och peppar. Lägg rotfrukterna och grönsakerna i en stor skål. Blanda ner sesamfrön och sockerärtor. Ringla över dressingen. Servera tillsammans med böndippen.

Recept böndipp:
2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
2½ dl canellinibönor (konserverade)
3 msk ricottaost (kan bytas ut mot t.ex. cremé fraiché)
2 msk vatten
lite balsamvinäger
salt & svartpeppar

Hacka vitlöksklyftorna. Fräs dem i lite olja utan att de tar färg. Låt bönorna fräsa med några minuter. Blanda alla ingredienser i en mixer och mixa till en slät kräm. Smaka av med salt och peppar.


Matlagning pågår...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0