Kokt gös med vin- och saffranssås

Fick en gös av mina föräldrar i helgen som min lillebror var så snäll och filéade åt mig. Jag kokade filéerna i lika delar vitt vin och vatten och använde sedan spadet som bas till såsen. Såsen är inspirerad av en sås min mamma beskrev för mig igår men då jag aldrig skrev ner receptet hon hade så har jag skapat en egen variant!

Recept:
4 portioner

2 gösfiléer
2 dl vitt vin
2 dl vatten
3 msk smör
½ msk hummerfond
1 kuvert saffran
2 msk vetemjöl
pressad citron
salt & peppar

Smält smöret i en traktörpanna. Lägg i fisken och häll över vin och vatten. Salta och peppra. Låt sjuda tills fisken är genomkokt. Ta upp fisken och lägg över den på ett serveringsfat eller direkt på tallrikarna. Rör ut mjölet i lite av spadet till en redning. Tillsätt hummerfond och saffran till resten av spadet. Koka upp och tillsätt redningen under omrörning Smaka av med citronsaft, salt och peppar.


Lillebrors fina fileér.


För att få plats med fileérna i pannan delade jag på dem.


Till gösen åt vi potatismos och en blandad kålsallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0