Brödbak och nyttotekakor!

I lördags var jag ensam hemma och passade på att experimentera lite med en ett nytt brödrecept. Nu tänker nog många av er att jag är knasig, jag gör ju inget annat än bakar bröd... Lite annat gör jag faktiskt men jag tycker att det är väldigt roligt att baka. Jag bakar det mesta som går att baka men oftast blir det matbröd eftersom det är det som det är störst åtgång på. Söta bakverk går visserligen åt lika fort som jag bakar dem men just därför försöker jag minska på bakandet av dessa... För mig är bakning avkopplande. Att knåda en stor bröddeg tar lite tid och kräver lite armstyrka men man behöver inte tänka så mycket på vad man gör. Det är bara att låta tankarna flyta iväg, lite som meditation tror jag. Att det dessutom oftast blir både billigare, nyttigare och godare att baka sitt eget matbröd är ju stora plus i sammanhanget!

Den här gången blev det en slags tekakor som innehåller en massa nyttiga saker! Tyvärr måttade jag inte upp ingredienserna så jag kan inte återge receptet men en beskrivning bjuder jag på så får ni själva experimentera lite!!

Först la jag havregryn i blöt i mjölk och lät dem svälla i några timmar. Kan tänka mig att det var ungefär 4 dl mjölk och så lagom med havregryn till det (havregrynen ska vara mättade med mjölk). Jag smulade ner ett paket jäst i en bunke och löste upp det med lite vatten. Sedan blandade jag ner havregrynen och mjölken och en burk sojabönor (som jag först mixade grovt). I med lite salt och någon matsked sirap. Någon deciliter torkade vetegroddar åkte också i tillsammans med några deciliter grahamsmjöl (fullkornsmjöl av vete). Detta blir en ganska kladdig deg och för att binda ihop det hela till en hanterbar deg hade jag i vetemjöl special tills degen blev smidig. Vetemjöl special passar bra till lite grövre degar eftersom det innehåller mer gluten än vanligt vetemjöl. Jag lät degen jäsa drygt en timme och sedan bakade jag ut den till tekakor som fick jäsa i ytterliggare ca 30 minuter innan jag gräddade dem i ugnen i 225 grader i 7 minuter.

Resultatet blev ett väldigt smakrikt och saftigt bröd som innehåller mycket fibrer, proteiner och mineraler!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0