Vinmarinerad kyckling med ostfyllning med het sallad

Eftersom både jag och sambon tillbringade nyårsafton på jobbet lagade vi till en mysig nyårsdagsmiddag istället. Vi lät kycklingfileér ligga och marinera några timmar i vitt vin blandat med några matskedar pressadcitron, lite persilja och lite salt. Sedan skar vi ett längsgående snitt i kycklingfileérna och la i lite ost. Vi tog vanlig hårdost men det borde bli bra med andra sorters ost också. Sedan stekte vi kycklingfileérna i ugnen i 225 grader i ca 20 minuter.

Till kycklingen gjorde vi en sallad som blev aningen hetare* än vi tänkt oss...

Salladsblad
1 äpple
2 avokado
rostade pinjenötter
röda chilifrukter
olivolja
parmesanost

Om pinjenötterna inte är rostade gör man det enkelt i stekpanna på hög värme. Strimla salladen, vi använde oss av romansallad, skiva äpple och avokado och chilifrukter. Blanda samman och strö över pinjenötter och parmesan. Ringla över lite kallpressad olivolja.

* Det var när jag handlade chilifrukterna som det gick fel... Jag plockade glatt åt mig en förpackning röda chilifrukter men läste aldrig på förpackningen innan jag gjorde salladen. Redan när jag strimlade chilifrukterna anade jag att de var starka eftersom det sved som eld på fingrarna och stack i ögonen. Sambon smakade på en strimla men trodde inte att det skulle bli så starkt när det var blandat med salladen sen. Nu först läste jag på förpackningen, jag hade köpt Habanero som är en mycket stark chili (smakstyrka 10 av 10). Jag insåg att jag aldrig skulle få i mig chilin så jag petade bort alla röda strimlor innan jag åt men smaken hade hunnit sätta sig kan jag lova. Både näsan och ögonen rann när jag åt salladen men det gick ner iaf... T.o.m. sambon som inte brukar vara känslig mot chili petade ur chilin ur salladen... Den enda som glatt tuggade på chilin var hamstern (den knasbollen måste sakna vissa smaklökar för han reagerade inget alls)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0