Ost- & broccolipaj med bacon

Var väldigt sugen på paj i onsdagskväll så jag bestämde mig för att laga till en. Det fina med paj är att man kan ta vad man har hemma och det blir nästan alltid gott. De allra flesta pajer fungerar också utmärkt att värma dagen efter. Perfekt för alla som tar med sig matlåda till jobbet. Till pajdegen använde jag olivolja istället för smör (margarin ser jag inte ens som ett alternativ) vilket gav ett sprött och väldigt välsmakande pajskal.

Recept:

degen:
3 dl vetemjöl
1 krm salt
½ dl mjölk
1 dl olivolja

fyllningen:
4 ägg
4 dl mjölk
350 g broccoli i buketter
2 dl riven ost
1 paket bacon
salt & peppar

Blanda ingredienserna till degen. Låt degen ligga kallt i minst en halvtimme. Tryck ut degen i en pajform, nagga den och förgrädda i 200 grader i mitten av ugnen i 10 minuter. Skär baconet i 2 cm breda bitar och stek det knaprigt. Lägg baconbitarna på lite hushållspapper så att fettet rinner av. Förväll broccolin i 5-10 minuter i lättsaltat vatten. Vispa äggen och mjölken till en äggstanning. Salta och peppra. Lägg broccoli, bacon och 1½ dl av osten i pajskalet. Häll över äggstanningen. Lägg resten av osten ovanpå äggstanningen. Grädda i 200 grader i mitten av ugnen i 30-40 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0