Kavring på surdeg



Här kommer ett recept på mitt favoritbröd. Ett mustigt bröd med mycket nyttigheter i. Brödet har gett upphov till många diskussioner i fikarummet på jobbet...

Recept:
3 st limpor

Dag 1:
5 dl kokande vatten
300 g rågkross (ca 4 dl)
200 g solroskärnor (ca 4 dl)
60 g hela linfrön (ca 4 msk)
4 tsk salt

Dag 2:
2 pkt jäst
5 dl kallt vatten
degen från dag 1
1 dl surdeg
2½ dl mörk sirap
650 g grovt rågmjöl (ca 12 dl)
300 g vetemjöl special (ca 5 dl)

Dag 1: Blanda rågkross, frön och salt. Slå över det kokande vattnet. Låt stå i rumstemperatur i ett dygn.
Dag 2: Lös upp jästen i det kalla vattnet. Blanda samman alla ingredienser i en stor degskål. Arbeta kraftigt med maskin i 10 min. Låt jäsa i en timme. Fördela degen i 3 st 1½ liter brödformar. Platta till och pudra över vetemjöl. Låt jäsa tills degen når kanterna (ca 1 timme). Grädda i nedre delen av ugnen i 1-1½ timme i 175 grader. Sista 15 minuterna utan formar och upp och ner. Låt bröden vila inlindade i handdukar till dagen därpå.

När jag bakar detta bröd tar jag fram en av mina "portioner" med surdeg ur frysen dagen innan jag bakar och låter den stå i rumstemperatur tills det är dags att använda den. Eftersom brödet även innehåller jäst används surdegen främst för att ge brödet dess goda smak och behöver inte aktiveras. Självklart kan mn använda aktiv surdeg också om man bakar i samband med start av surdeg eller vid förökning av surdeg. Hur man gör surdeg kan man läsa här.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej!



Jag undrar vilken ugnstemp. brödet ska bakas i? Stämmer det att det ska jäsa i två omgångar, 1h/gång?



Ska bli spännande att testa det här med surdeg för första gången:) Tack för en intressant och givande blogg!!

2009-05-25 @ 19:40:45
Postat av: Magda

Jag har nu uppdaterat receptet med ugnstemperatur! Tack för att du såg att jag glömt det. Och det stämmer att det ska jäsa 2 gånger och ungefär 1 h varje gång.

2009-06-19 @ 11:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0