Rischoklad

Vad är fredagsmys utan god mat och något gott att tugga på efter maten? Själva maten och matlagningen stod sambon för. Det blev fläskfilé i tomatsås men receptet håller han för sig själv så det får jag inte dela med mig av...
Min insats blev det goda att tugga på efter maten och valet föll på rischoklad. Det kan man så klart köpa färdigt i nästan vilken affär som helst men jag väljer att göra egen eftersom det blir så mycket godare!

Recept:
Puffat ris
Russin
Sötmandel
Blockchoklad (Jag blandar lika delar mörk och ljus choklad)

Smält chokladen över vattenbad eller i micron. Hacka russin och mandel grovt. Rör ihop mandel, russin och rispuffar i en stor skål. Häll över den smälta chokladen och blanda ordentligt. Klicka ut röran på bakplåtspapper och låt stelna. Proportionerna mellan de olika ingredienserna kan man variera efter smak. Ju mindre choklad, dest mindre onyttigt godis men chokladen måste täcka de torra ingredienserna helt när man rört om så att de kan stelna ihop. Oftast går det åt mindre choklad än man tror.


Kommentarer
Postat av: sara

ooh detta måste jag testa! Brunbergs rischoklad är något så gudomligt gott men kankse hemlagat blir ännu bättre och framförallt billigare? ;D

2008-08-24 @ 21:53:40
URL: http://sasara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0