Älgköttbullar

Förutom lasagne stekte vi köttbullar på mycket av köttfärsen som jag skrev om igår. Köttbullar lagar vi väldigt sällan eftersom det är jobbigt att rulla dem, istället blir det biffar av det. Men till jul ska det ju vara köttbullar! En del av köttbullarna kommer vara en del av julknytisen på lördag. Tyvärr blandade jag bara ingredienser utan att mäta dem men jag delar med mig av en beskrivning av hur jag gjorde.

2 ägg, 1 liten hackad lök, 1 pressad vitlöksklyfta, ströbröd, lite mjölk, salt och peppar blandades till en smet som volymmässigt motsvarade 1/3 av färsens volym. Jag använde ca 800 g älgfärs. Sedan blandades älgfärsen och ströbrödssmeten ihop till en färs som fick stå och svälla i ca 20 minuter innan vi rullade köttbullar av det och stekte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0