Jakten på den perfekta julskinkan

Innan jag blev sängliggande i den hemska förkylningen inhandlade jag årets julskinka. Jag hade flera krav på julskinkan och att hitta den perfekta visade sig vara ett omöjligt uppdrag, iaf på ICA MAXI. Följande kriterier försökte jag få uppfyllda: Svenskt kött
Slaktad, styckad och förpackad i Sverige
ca 2 kg
Så högt köttinnehåll som möjligt
Inga smaktillsatser (smakar inte skinkan skinka utan tillsatser vill jag inte ha den...)
Helst inga tillsatser som enbart satts till för att ge skinkan en skär färg
Lättrimmad
Okokt

Efter lite letande bland julskinkorna hittade jag skinka av märket Bröderna Carlsson (www.brodernacarlsson.net) som uppfyllde de flesta av mina krav men inte alla. Skinkan kommer från en svensk gris och innehåller 92% köttråvara. Den är lättrimmad med en lake som består av vatten, salt, dextros, E250, E331 och E301.

Vad betyder då detta? Vatten och salt är vad saltlake brukar bestå av. Dextros är detsamma som glukos d.v.s. socker. Sen kommer vi till E-numrena och då krävdes en sökning på livsmedelsverkets hemsida för att ta reda på vad de egentligen är.
E250 = natriumnitrit. Ett konserveringsmedel som i upprepade djurförsök har uppvisat cancereffekt. Rimmningen i sig är en slags konserveringsmetod och förvaras skinkan rätt så borde alltså inte detta extra konserveringsmedel behövas.
E301 = natriumaskorbat. Ett antioxidationsmedel som används för att ge charkvaror dess rosa färg. Visst vi är vana vid att en julskinka ska vara rosa eftersom vi upplever det som aptitligare men kokt kött är inte rosa - det är grått! Smaken sitter ju inte i färgen.
E331 = natriumcitrater. Även det oxidationsmedel som används för att motverka härskning och missfärgning av kött. Även det här är en, ur min synvinkel, onödig tillsatts.

En sökning på www.google.se av dessa ämnen ger ett enormt antal träffar. Nästan alla sidor jag tittat på räknar upp negativa effekter dessa ämnen har haft i djurförsök. Tyvärr saknar så gott som alla dessa sidor beskrivningar av studierna och/eller referenser till dem och därför låter jag bli att återge resultaten. Men skrämmande är det...

Vad som inte framkom av etiketten på skinkan var huruvida köttet är styckat och förpackat i Sverige. Jag vände mig då till företaget och fick reda på att all hantering skett i Sverige.

Nu köpte jag ju inte skinkan enbart för att analysera innehållsförteckningen utan för att faktiskt tillaga och äta den.

Jag tog ur skinkan ur förpackningen men lät nätet sitta kvar och sköljde av den. Sedan la jag ner den i en kastrull och stack ner en köttermometer i den. På med kokande vatten och sedan fick det sjuda tills skinkan var 72 grader innuti. Då tog jag upp den och lät den svalna lite innan det  var dags för griljering.



Jag skar bort svålen och annat löst fett när skinkan svalnat något. Efter det blandade jag ihop smeten till griljeringen:
1 ägg
3 msk senap
1 tsk socker
3 msk ströbröd
Ägg, senap och socker blandades och smörjdes på skinkan. Sedan siktade jag ströbröd över senapssmeten och stack ner några kryddnejlikor i skinkan. Kryddnejlikorna ger både smak åt griljeringen och är en vacker dekoration.


Skinkan ställdes in i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter tills griljeringen fått fin färg (skinkan är ju rosa tack vare alla fina tillsattser...).


Och trots min kritiska analys av skinkan smakade den riktigt gott!

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag och Peter ska ge oss ut på skinkjakt på fredag, fast jag fuskar nog lite och köper en färdigkokt. Kryddnejlikor i griljeringen ska jag prova.



Jag bakar ibland ett bröd som verkar vara en blandning av dom två du bakade häromdagen. Thekakor gjorda på havregryn som får svälla i mjölk, och sen ganska mycket smör. Supergoda, men kanske inte så nyttiga :)

2008-12-17 @ 23:06:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0