Kladdkakemuffins

När jag var liten hade vi som tradition i klassen att  man bjöd på tårta när man fyllde år. Det är en väldigt trevlig tradition som jag fortsatt med upp i vuxen ålder. Men idag är det arbetskamraterna som får stå ut med min bakiver! Dock är det inte så smidigt att ta med en tårta så det fick bli kladdkaka i portionsbitar - kladdkakemuffins! Inte en muffins fanns kvar när dagen var slut så jag gissar att jag lyckades! Eller som vännen K sa: "Du är elak som bjuder på sånt här" ;)

Recept:
16 st

2 ägg
2½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
100 g smält smör

Visp ägg och socker pösigt med elvisp. Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao och bakpulver. Rör till sist ner vetemjöl och smält smör. Klicka ut smeten i bakformar. Grädda muffinsen i 200 grader i 10 minuter.

De pöser upp och är ganska luftiga när man tar ut dem ur ugnen men sen sjunker de ihop och blir så där segt kladdiga som kladdkaka ska vara! Till en början är de väldigt kladdiga men låter man dem stå svalt några timmar blir de perfekta!

Glömde tyvärr bort att fotografera dem innan jag tog med dem till jobbet och sen fanns som sagt inga kvar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0