Kycklingwok med broccoli och ingefära

Novemberdimman ligger tät över Linköping och det blir aldrig riktigt just om dagarna. Ute i världen råder stora förändringar i och med nattens valresultat men hemma i mitt kök har det inte hänt så mycket vilket avspeglar sig i bristen på nya inlägg. Självklart har vi lagat mat men det har inte blivit något nytt eller något särskilt roligt så det har inte kännts som något att blogga om. Men idag ryckte jag up mig och fick ihop en riktigt god kycklingwok till middag.

Recept:

500 g kycklingkött utan ben
400 g broccoli
1 burk minimajs
2 morötter
1 purjolök
1 bit färsk ingefära (välj storlek utifrån hur förtjust du är i ingefära)
½ kycklingbuljongtärning
1 msk råsocker
1 msk maizena
1 msk soja
2 dl vatten (jag brukar använda kokspadet som blir)

Skär kycklingköttet i bitar. Strimla purjolök och morötter. Riv eller hacka ingefäran. Fräs kyckling, purjolök, morötter och ingefära i lite olja. Koka under tiden minimajsen och broccolin i 2 minuter. När kycklingen börjar bli genomstekt har man i broccolin och minimajsen i woken. Blanda buljongtärning, socker, maizena, soja och kokande vatten till en jämn sås. Häll över woken och koka några minuter.

Servera med nudlar eller ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0