Dhal - indisk linsgryta och lite prat om klimatet

Om man följer med i klimatdebatten som råder förstår man snabbt att det är bättre för vår miljö och vårt klimat att äta vegetariskt. Detta eftersom det går åt mindre energi och produceras mindre koldioxid när växter produceras jämfört med samma mängd (vikt) kött produceras. Tyvärr är jag inte så där jättebra på att laga till vegetariska rätter och det beror helt enkelt på att jag tycker om kött. Vad jag däremot försöker med är att minska mängden kött i de rätter jag lagar. T.ex. när jag lagar gryträtter så fyller jag ut grytan med mycket grönsaker och rotfrukter så att en liten mängd kött räcker till fler portioner. Men idag blev det helt vegetariskt till lunch.

Recept:

4-6 portioner

1 lök
2 morötter
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
1 msk riven ingefära
1 tsk koriander
½ tsk spiskummin
1 krm kanel
4 dl röda linser
400 g krossade tomater
400 ml kokosmjölk
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl vatten
salt
pressad citron

Skala och hacka lök, morötter och vitlök. Fräs hacket i oljan i några minuter. Tillsätt ingefära och kryddor. Häll i linserna och rör om. Häll på kokosmjölk, krossade tomater, vatten och buljongtärning. Låt koka 25 minuter under lock. Servera med ris eller som vi gjorde med mathavre.

Det blir inget foto på den här rätten för ärligt talat ser det inte så gott ut... Men smakar desto bättre så våga testa!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0