Vitlöksmajonnäs

Från fiskbilen kom även en påse med färska räkor. Dessa åt vi till förrätt tillsammans med en vitlöksmajonnäs som jag lagade själv. Jag har alltid trott att majonnäs är väldigt svårt att göra själv och inget för mig men så blev jag bjuden på en väldigt god vitlöksmajonnäs hemma hos ett par kompisar och efter det har jag inte haft något annat val än att tillverka egen. Den köpta är helt enkelt inte i närheten av att kunna konkurrera med hemgjord vad gäller smaken.

Recept:

1 äggula
2 dl rapsolja
1 tsk - 1 msk dijonsenap
pressad vitlök
1 tsk balsamvinäger
salt & peppar

Blanda äggula och senap i en skål. Tillsätt oljan långsamt samtidigt som du vispar. Smaksätt med vitlök, balsamvinäger, salt och peppar. Balsamvinägern ger majonnäsen syrlighet som tar bort lite av den feta smaken som majonnäs brukar ha. Majonnäsen blir också lite mörkare i färgen tack vare balsamvinägern jämfört med neutral majonnäs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0