En ny kategori är född

Tiden bara springer i väg och Noel är numera så gammal (ung) att jag fått en ny utmaning i köket - barnmat! Hittills är det havregröt och olika grönsakspureér som stått på lillemans meny. Vi började servera gröt när han var 4 månader och 1 vecka och efter en tveksam start så blev det succé och lagom till 5 månadersdagen åt han en hel portion havregröt varje kväll. Grönsakspureérna introducerade vi när han var 5 månader och som så många andra småbarnsföräldrar började vi med potatis men det var inte alls populärt. Men när vi blandade potatis och palsternacka smaskade Noel glatt i sig. Sen dess har han även hunnit testa morot, blomkål, broccoli och majs och allt går ner.

Att laga egna pureér är lätt. Skala och ansa de grönsaker/rotfrukter du vill använda. Koka dem mjuka i precis så mycket vatten att det täcker. Häll av vattnet men spara det. Mixa grönsakerna/rotfrukterna med en stavmixer eller i en matberedare. Späd moset med lite av kokvattnet till ett löst mos. Eftersom små barn behöver mer fett i maten än större barn och vuxna tillsätter jag lite matfett i pureérna. Jag använder kallpressad rapsolja eftersom den innehåller väldigt mycket nyttiga fetter.

Jag fryser pureérna i istärningslådor och sen är det bara att plocka fram så många "isbitar" som går åt till varje måltid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0