Första köttpureén

Idag lagade jag för första gången köttpure till honom. I morgon ska han få smaka av den.

200 g köttfärs (jag använde älg)
1 liten palsternacka
1 liten morot
1 liten bit rotselleri
1 lagerblad
5 kryddpepparkorn
vatten

Rotfrukterna skalas och delas i mindre bitar. Lägg alla ingredienser i en kastrull och täck med vatten. Koka tills färden är genomkokt och rotsakerna mjuka. Ta bort lagerbladet och kryddpepparkornen. Häll av buljongen men spara den. Mixa rotfrukter och färs till en slät pure. Späd med buljongen och lite rapsolja till lagom konsistens.

Av buljongresterna kan man göra en sås att servera till köttet. Koka upp buljongen tillsammans med en liten klick smör. Gör en redning av 1 msk maizena och ½ dl kallt vatten. Tillsätt redningen till buljongen under omrörning. Låt sjuda några minuter.

Köttet och såsen fryser jag i istärningslådor och plockar sedan fram så mycket jag behöver till varje måltid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0