Apelsincurry med kyckling

Här kommer ett recept på en lättlagad och väldigt god kycklinggryta.

1 kg kycklingdelar
½ kg frysta grönsaker
3 dl apelsinjuice
5 dl lätt cremé fraiché
1 grönsaksbuljongtärning
3 msk vetemjöl
curry
olja eller smör till stekning
salt
peppar

Hetta upp curry (så mycket man känner för) i olja eller smör. Jag använder både extra stark curry och orientalisk curry. Fräs kycklingdelarna i curryfettet. Vill man kan man låta en hackad gul lök fräsa med också (jag undviker just nu lök eftersom jag ammar och lillbus får ont i magen av lök). I med de frysta grönsakerna. Funkar med vilken grönsaksblandning som helst, man tar sin favorit helt enkelt. Häll på apelsinjuicen och smula ner buljongtärningen. Färskpressad apelsinjuice blir allra godast men den vanliga frukostjuicen duger den med. Låt koka tills kycklingen är klar. I med cremé fraiché och koka upp igen. Gör en redning på vetemjöl och lite vatten och häll ner den i grytan under omrörning. Smaka av med salt och peppar. Jag brukar koka quinoa till grytan, det passar väldigt bra ihop med den söta såsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0