Enkelt rågsiktbröd från sommarstugan

Vi har ett långt skönt sommarlov i stugan jag och killarna. Här har jag inte tillgång till digitalvåg, degblandare och termometer så brödbakningen får bli lite improviserad och förenklad. Det har sin charm det med. Men surdegsbröd blir det. Surdegen har fått följa med till sommarstugan och här trivs den och har det bra.

Enkelt rågsiktsbröd 2 limpor.

Dag 1, kväll.
3½ dl vatten
1½ dl rågmjöl
2 dl rågsikt
1 dl rågsurdegsgrund

Blanda och låt stå övertäckt under natten.

Dag 2, morgon.
Surdegen från dag 1
6 dl vatten
14 dl rågsikt
1 msk salt

Blanda alal ingredienser. Låt degen vila i 1 timme. Rör sedan om ordentligt i degen. Låt den jäsa i 2-3 timmar. Häll ut degen på mjölat bakbord och forma snabbt till 2 limpor. Degen är ganska lös och eftersom den inte blivit bearbetad så kraftigt så är den lite svår att arbeta med men det går. Skicka in bröden lågt ner i ugnen i 250 grader. Sänk temperaturen till 200 grader och grädda bröden i ca 30 minuter. de ska låta ihåliga när man knackar på undersidan av dem. Har man en termometer ska bröden vara 96 grader inuti.


Kommentarer
Postat av: Malin

Vilken härlig sida! Hittade mycket gott här :-) Jag har själv nyss börjat med surdegsbak och lyckade faktiskt med baguetter på 1:a försöket! Nu ska jag testa lite mer och se om det går lika bra. Däremot får jag nog inte till surdegsgrunden lika bra som dej men skam den som ger sig.

Jag la in dej som favorit så jag tittar nog in lite mer.

Ha en bra dag!!

2011-08-12 @ 17:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0