Glutentrådar

Jag har säkert visat er bilder på glutentrådar i väljästa degar förut men här kommer några bilder på en deg jag experimenterade med i somras. Eftersom jag inte har tillgång till min degblandare i sommarstugan så testade jag att baka med något som kallas autolysmetoden. Lite förenklat går det ut på att man låter tiden istället för knådningen jobba. Jag rörde ihop degen (tyvärr antecknade jag inte receptet så det kan jag inte dela med mig av) tills den var blandad. Sedan rörde jag i den några gånger under den första timmen av jäsningen och lät den sedan vara i drygt två timmar. Och resultatet ser ni nedan. En lös men väljäst deg. Inte riktigt den spänst jag är van vid men det gick utmärkt att göra frukostbröd av den. Jag hällde ut degen på ett välmjölat bakbord och drog ut den till en rektangel med 15-20 cm bredd. Sedan vek jag degen så att långsida hamnade mot långsida och skar den i bitar som jag la på en het plåt och gräddade i ugnen på högsta värme! Gott!







Kommentarer
Postat av: Carola

Har just hittat din underbara blogg så kul att läsa, så hittar jag dina 2 jul brödsrecept (det är ju ett tag sedan du skrev om dom) som hör till din familj. Du har inte lagt ut recepten vilket jag förstår. Jag undrar om det går att få dom de ser så härligt goda ut. Tack än en gång för en härlig blogg.

Carola

2011-11-04 @ 20:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0