Filmjölksbröd med frukt och nötter.

Ett mustigt och gott bröd bakat på filmjölk. Som jäsmedel används bikarbonat vilket (om jag minns rätt från näringsläran i skolan) minskar mängden B-vitamin i brödet. Av den anledningen lämpar sig inte bröd bakat på bikarbonat som ett "varje dag" bröd men gott som omväxling är det!

Recept:
7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
2 dl torkad frukt (Jag använde 1 dl russin och 1 dl torkade aprikoser)
1 dl hasselnötter
1 l filmjölk
2½ tsk bikarbonat (Går även att använda 5 tsk bakpulver)
2 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader.
Mjöl, salt, solrosfrön, linfrön, frukt och nötter blandas i en skål. I en annan skål blandas filmjölk, bikarbonat och sirap ihop. Rör försiktigt ner mjölblandningen i filmjölksblandningen. Fördela degen i två 1½ l brödformar (välsmorda eller stoppade med bakplåtspapper) och strö över lite mjöl. Grädda mitt i ugnen i 1½ timme eller tills bröden känns torra när man testar med potatissticka. Jag gräddade i 1½ timme men då blev bröden degiga i mitten så lite längre tid i ugnen kan behövas. Låt bröden vila inlindade i handdukar i minst fem timmar innan de förpackas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0