Julbröd

Tystnad har rådit i min blogg en vecka nu. Tystnad råder också i min verklighet eftersom jag drabbats av förkylning modell värre och inte kan prata. Allt som hörs när jag öppnar munnen är något slags kraxande läte i stil med en gammal kråkas... Därför sitter jag nu inlindad i en filt med en kopp te bredvid mig och försöker formulera ett inlägg, mellan hostattackerna, om förra veckans bakande av julbröd.

I min familj finns det två sorteras bröd som är heliga på julen. Utan dem blir det ingen riktig jul. Det är inga självklara julbröd för en utomstående eftersom de inte innehåller några julkryddor eller har någon egentlig jultradition utanför min släkt (vad jag vet). Båda recepten är gamla släktrecept och jag vill därför inte publicera dem i sin helhet här i bloggen utan är det någon som är intresserad av dem får ni gärna fråga mig personligen.

Det ena receptet kommer från pappas mormor och har bakats av min farmor varje jul så länge jag kan minnas. Tyvärr finns inte farmor hos oss längre men receptet finns som tur är bevarat. Det är en slags tekakor som bakas på mjölk och mycket smör vilket gör dem väldigt saftiga och ger dem en fylligare smak jämfört med vanligt vetemjölsbröd.
 


Det andra receptet kommer från mammas farmor och har bakats av henne och av morfar och mormor. Morfar och mormor bakar ju fortfarande förstås men jag har börjat jag med! Vi kallar dem havrekakor och de består till stor del just av havre. Även degen till dessa bröd görs på mjölk. Havregrynen får svälla ett halvt dygn i mjölken innan resten av ingredienserna blandas i. Som jäsmedel till dessa brödkakor används hjorthornssalt. Köket stinker ammoniak medan man bakar men bröden smakar har ingen smak av ammoniak. Hjorthornssalt framställs numera kemiskt men förr framställde man det genom att koka horn och klövar från hjortdjur.
 


Båda degarna kavlas ut och sedan tas runda kakor ut. Tekakor heter tekakor just därför att man använde tekoppar för att ta ut kakorna med. Tekakedegen kavlas till ungefär 1 cm tjocklek och havrekakedegen kavlas tunnt (några mm). Att baka havrekakor påminner lite om att baka pepparkakor. Båda degarna är ganska tungarbetade och det ska kavlas tunnt...

Degen till havrekakorna


Blivande havrekakor

Kommentarer
Postat av: olov

Tur att det finns traditionsbärare julen vore inte detsamma utan mormors tekakor dan innan julafton med nygräddadskinka på, en mugg med glögg njut av lugnet före stormen.Eller till julaftons juljakt som mest bedrivs i jaktstugan helt utan julstress.

2008-12-16 @ 17:45:56
Postat av: Micke

Hej.

Jag är en kille/man/gubbe:) på 47 vårar som vill börja baka matbröd hemma. De sista 20 åren så har jag lagat maten till 90% hemma, men nu är det dax att lära sig baka. Det jag är intresserad av är julbröden du skriver om och gärna ett tips hur jag får bröden att bli höga. M.v.h Micke

2011-10-18 @ 16:12:59
Postat av: Alexandra

Hej.. Jag såg bilderna på havre kakorna. Min mamma gjorde alltid sådana på julen. Hon gick tyvärr bort för två år sedan och jag har sedan dess försökt hitta recept på dom utan att lyckas. Jag förstår kanske att du vill hålla receptet hemligt men jag skulle så gärna vilja ha de.. Det hade räddat min jul.

Så jag ber jätte snällt om att få receptet och lovar att ingen annan en jag kommer få reda på de. Du får gärna mejla mig på [email protected] Kramar

2011-12-18 @ 19:43:42
Postat av: Maria Harrysson

Skulle också vilja ha ditt recept på havrekexen.

Har ett gammalt recept som jag alltid gjort där jag sporrar ut kakorna men nu hittar jag inte det?

tror det var bla ½kg havregryn till 1 liter mjölk... men minns inte resten.

Skulle jag kunna få ditt recept så kan du få mitt när jag hittar det.

[email protected]

God Jul / Maria Harrysson, Värnamo

2011-12-21 @ 14:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0