Vinmarinerad kyckling med päron och rödbetor

I går var jag ensam hemma eftersom sambon jobbade kväll. När jag är ensam hemma brukar det blir lite si och så med maten. Vissa gånger känns det bara så oinspirerande att ställa sig att laga mat till sig själv och att äta den med bara sig själv som sällskap lockar inte det minsta. Sådana kvällar blir det oftast bara en macka till middag. Andra gånger hittar jag hur mycket inspiration som helst och tänker att jag minsann ska ha en riktigt god middag på en man hand. I går var en sådan dag. Blev inspirerad av kollegan E's matlåda på jobbet och skapade min egen variant när jag kom hem (helt fri från Gorgonzola ;))
Kycklingen blev en favorit i repris men istället för hårdost tog jag fetaost.

Till kycklingen bakade jag rödbetor och päron i ugn. Rödbetorna skalas och skärs i klyftor, Päronen skärs i klyftor med skalen kvar. klyftorna läggs i ett ugnssäkert fat och salt och sesmafrön strös över. In med allt i ugnen i 225 grader i 45 minuter.

Till servering la jag över en näve babyspenatblad.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0