Focaccia

I går kväll hade vi några vänner här och bjöd på lite mat i form av en buffé. Till buffén bakade jag focaccia. Det blev två stora brytbröd som jag smaksatte med rosmarin och oliver. Degen gjorde jag redan i fredagskväll och lät kalljäsa under natten. Etfersom det var fullt i kylskåpet fick den stå på balkongen. Där var det inte lika kallt så jag uteslöt jäsningen i rumstemperatur och lät dem jäsa direkt på bakplåtspapper. Resultatet blev det förväntade så mitt lilla experiment blev lyckat. För att få ett luftigt bröd bakade jag på vetemjöl special. För att baka med vetemjöl special krävs lite längre bearbetning av degen för att få bra glutentrådar jämfört med vanligt vetemjöl så en degmaskin är att föredra till det här baket.

800 g vatten
1000 g vetemjöl special
1 tsk salt
15 g jäst

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt mjölet och berabeta degen i maskin i några minuter. Ha i saltet och berabeta ytterliggare några minuter. Degen ska vara lös men släppa kanterna när man bearbetar degen. Häll över degen i en oljad skål och täck emd plastfolie. Låt jäsa i kylskåp under natten. Den ska vara synbart större nästa dag. Ta ut degen ur kylskåpet och låt den jäsa till dubbla storleken i rumstemperatur.



Häll upp degen på två bakplåtspapper och bred försiktigt ut dem till rektanglar men var försiktigt så att inte luften går ur degarna. Låt dem jäsa i 20-30 minuter och värm under tiden upp ugnen tilll 275 grader. Plcera en långpanna i botten av ugnen och värm också upp en plåt. För att inte degarna skulle flyta ut för mycket under jäsningen placerade jag träslevar under kanterna på bakplåtspapprena.

Smörj in bröden med lika delar vatten och olivolja och ha på önskad smaksättning. Jag smaksatte det ena bröden med färskrosmarin och flingsalt och det andra med hackade oliver och flingsalt. Smaksättningarna kan varieras hur mycket som helst och bara fantasin sätter gränser!
Lägg över brödet på en het plåt vid gräddning och placera det mitt i ugnen. Häll på 2 dl kallt vatten i långpannan i botten av ugnen. Grädda i 3 minuter och sänk sedan temperaturen till 225 grader och grädda i ytterliggare 12 minuter eller tills brödet fått fin gyllenbrun färg. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0