Knäckekex

De flesta som känner mig vet att bakning är en av mina favortsysselsättningar när jag är hemma. Just nu har jag mycket tid för bakning men då är problemet att vi helst ska tömma frysarna inför flytten som sker om några veckor. För att komma runt detta lilla problem har jag kommit på att jag kan baka sånt som inte behöver frysas. I den gågna vecka testade jag för första gången i mitt liv att baka knäckebröd och jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet!

4 dl vatten
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön
2 msk mörk sirap
1 msk salt
2 dl solroskärnor
6 dl rågmjöl
6 dl dinkelsikt

Knåda samman alla ingredienser till en smidig deg. Dela degen i 3-5 bitar (beroende på hur stora plåtar du har). Kavla ut degen så tunnt som möjligt och placera de utkavlade kakorna på bakplåtspapper. Sporra ut rutor i degkakorna motsvarande den storlek du vill ha på ditt knäckebröd. Jag valde att sporra ut ganska små bitar, ca 5x5 cm, så att de blir som kex att ha till t.ex. en ostbricka. grädda varje kaka i 12 minuter. Låt dem svalna något och bryt sedan isär dem. Låt dem ligga på ett galler och hårdna i ett halvt dygn efersom de inte är hårda utan sega när de kommer ut ur ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0